Benestar animal i la tinença responsable

El divendres des de la CUP Alcanar – les Cases vam fer arribar a l’equip de govern i als grups municipals una proposta de campanya i altres aspectes a treballar en relació al benestar animal i la tinença responsable, us deixem un resum de les propostes:

1- Proposta de campanya per a Festes de Nadal - Reis

Fer una campanya mitjançant les xarxes socials i Alcanar Ràdio explicant per què és necessari adoptar i no pas comprar un animal. Segons les dades d'un estudi del 2015 elaborat per, entre altres, el cos d'Agents Rurals a Catalunya hi havia 3.244 gats i 6.582 gossos vivint en associacions o centres d'acollida. Amb l'adopció ajudem a reduir el nombre d'animals abandonats i no contribuïm a la mercantilització d'animals perquè només els volen per criar i massa vegades viuen en condicions pèssimes:

1.1 Sobre la tinença responsable i el benestar animal:

1.2 Explicar els avantatges de l'adopció:

1.3 Animar a la ciutadania del municipi a què faci un vídeo (breu) explicant la seva vivència amb un animal i tot allò positiu que li aporta, etiquetar amb el #joelcuido o una frase semblant que ens semble oportuna per traslladar el missatge.

En el cas de disposar de recursos materials i econòmics fer cartells amb els missatges dels punts 1.1 i 1.2, per tal de repartir entres els equipaments públics i establiments del municipi.

2- Campanya informativa sobre l’Ordenança Reguladora per la Tinença d’animals de companyia i d’animals potencialment Perillosos.

(Per tal de tirar endavant aquesta campanya s’ha de comptar amb la participació de les entitats municipals que treballen per la protecció dels animals, dels centres veterinaris del municipi i establiments especialitzats en animals)

2.1 Durant un període de tres mesos (i de forma periòdica) fer una campanya de difusió a través de les diferents xarxes comunicatives del consistori de l’esmentada ordenança ressaltant aquells aspectes més importants.

2.2 Malgrat que l'ordenança d'Alcanar no en fa un esment, sí que creiem necessari fer difusió sobre altres aspectes regulats per la Llei de protecció dels animals (Decret Legislatiu 2/2008, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de protecció dels animals).

2.3 Cartelleria i una guia amb els aspectes més importants de l'ordenança i la llei de protecció dels animals.

2.4 Reforçar aquesta campanya a peu de carrer amb la implicació de la policia local o agents cívics

3.- Posteriorment a aquesta campanya de difusió i informació sobre l'ordenança reguladora per la tinença d'animals de companyia i d'animals potencialment perillosos i de la Llei de Protecció dels animals, des del consistori s'ha de garantir que hi hagi una aplicació real d'aquesta, per això proposem les següents actuacions:

3.1 Supervisió de les condicions de vida dels animals: per exemple, en els decrets d'alcaldia del ple de novembre vam comprovar com una mateixa persona inscrivia 20 animals, des de l'ajuntament s'hauria de poder controlar que les instal·lacions on viuen aquests animals compleixen les condicions òptimes. Buscar les eines i mecanismes que ens permetin identificar les condicions en què viuen els animals que es troben en finques, magatzems, segones residències...

3.2 Supervisió dels nuclis zoològics (lligat amb el punt anterior): s'ha de clarificar la limitació d'animals i característiques dels espais.

3.3 Supervisió que les dades que consten al cens municipal estan actualitzades.

3.4 Supervisió a peu de carrer que els animals estan xipats i consten al cens municipal.

4- Oferir una jornada semestral de conscienciació i sensibilització animal als centres educatius.

L'educació és molt important per explicar i parlar de l'adopció responsable, saber que un animal no és una joguina i ajudar els potencials propietaris o adoptants a establir unes pautes per trobar el seu gos ideal.

5.- Fer campanyes institucionals d'esterilització i identificació dels animals de companyia de forma periòdica.

6.- Que a la web de l'Ajuntament es creï un apartat sobre benestar animal:

En ell hi hauran de constar totes aquelles notícies relacionades amb els animals: campanyes, ordenança reguladora de la tinença d’animals de companyia i potencialment perillosos, règim sancionador, protocol de recollida animals, enllaç o informació sobre les protectores que tenim al nostre territori, FAQS amb les preguntes-respostes més habituals, etc.

7.- Considerem que a l'ordenança del nostre municipi hi ha una sèrie de mancances i per això proposem obrir un debat entre la ciutadania i entitats municipals que treballen per la protecció dels animals per tal que hi facin les aportacions i millores que es consideren necessàries.