El model de festes

S'apropa el segon diumenge d'octubre i amb això unes noves festes d'octubre, del Remei. Enguany, a més, com és tradició des de l'anunci posterior a la Guerra Civil de l'any 1944, és any que acaba amb 9 i això és sinònim de festes Quinquennals. Aquestes són unes festes lliures d'actes taurins, i mai, els canareus, canareves casencs i casenques, hem deixat de celebrar-les i gaudir-les.

quinquennals

Des de fa uns pocs anys, no són pocs els espais on la gent comença a qüestionar un model de festes que gira al voltant dels bous. Va ser la CUP Alcanar – les Cases, qui durant la legislatura passada va qüestionar les pràctiques taurines que inclouen un maltracte evident dels animals: els bous embolats i capllaçats. I aquest no és un tema de perspectiva, sinó d'objectivitat. Un bou amb foc a les banyes és un animal maltractat. Un bou amb una corda al coll i limitat de moviments és un animal maltractat. I mentre això siga així el vot de la CUP al quadrant de bous continuarà sent contrari. Al darrer quadrant de bous, dels 13 regidors i regidores, hi van haver 2 vots en contra (CUP) i una abstenció (Desperta't).

També esperem trobar unes festes Quinquennals on la perspectiva de gènere i la lluita contra la violència masclista siga més evident. Portem molt de temps reclamant-ho: Alcanar necessita un protocol contra les agressions sexistes i també un espai físic en els espais d'oci on les víctimes puguen ser ateses i on es garantisca la seua intimitat.

Finalment, també esperem trobar unes festes lliures de plàstics. La CUP Alcanar – les Cases ho va denunciar al ple municipal on hi va portar una moció que es va aprovar i on es reclamava l'ús de gots reutilitzables en les festes organitzades per la institució municipal. Malauradament, això no s'ha complert i els residus que es generen durant les festes són moltíssims.

Per acabar, gaudiu de les festes!