Festes de Maig, o en podríem dir festes de bous-i-au?

Fa poc coneguérem la programació de les Festes de Maig, i no hem tingut cap sorpresa. És trist que un poble que s’hauria de voler modern faça les mateixes festes durant dècades. Després de dos anys de festes-no-festes, teníem una gran oportunitat per reiniciar-ne el model i bascular la festa fora dels actes taurins, i justament s’ha fet el contrari.

Més enllà de la qüestió animalista evident respecte als actes taurins, les festes han de canviar per transparència. Segons la informació que el consistori canareu va facilitar al 2019, l’últim any amb festes amb bous, es gastaren directament en actes taurins 26.646,32€ al maig i 32.010,19€ a les festes de les Cases, més d’un vint per cent dels total. Vàrem demanar al consistori el detall dels pagaments realitzats i només ens donen comptes generals, no sabem quan val un bou embolat per exemple. Tampoc sabem on fan cap els diners que els ciutadans paguen pels carafals i “xiringuitos”. A més, hem d’afegir les hores de feina dels treballadors de l’ajuntament (brigada i policia), així com el lloguer de les finques on s’emplaça la plaça (26.160€/any). Per tant, realment quan ens costen els actes taurins? Exigim transparència clara i contundent.

La Montserrat Roig deia que “la cultura és l’opció política més revolucionària”, i això és bàsic quan es planteja una festa major. Hem de deixar endarrere models caducs i piramidals on les entitats del poble (a banda de les taurines) no tenen cap paper en l’organització i hem de fer actes festius que transmeten els valors que desitgem per la nostra societat: unes festes ecofeministes, populars i tradicionals que reforcen la nostra preciosa catalanitat tant valenciana. El mateix 2019, les despeses en espectacles nocturns i orquestres suposaren un total de 43.862,5€ i 69.746,82€, en les festes d’Alcanar i les Cases respectivament. És a dir, no només gastem més d’un vint per cent dels diners de les festes en bous, sinó que el 57,3% i el 85,24%, respectivament, només són per a actes taurins i festa nocturna pràcticament monotemàtica. I els actes infantils, el teatre, les cercaviles, els actes de les entitats del poble, els concerts ...? Més enllà de la crítica del tipus d’espectable nocturn que s’ofereix, veiem que la gran majoria del pressupost només es dedica a dues coses que no inclouen ni agraden a tota la ciutadania.

Hem d’apostar per buscar alternatives de festes popular que també cohesionen la societat fora dels bous. Hi ha desenes d’exemples de festes arreu que aconsegueixen una elevada participació no només des d’una visió lúdica, sinó també reforçant l’autoorganització de les entitats i la reivindicació cultural pròpia. És el moment de crear una taula de debat honesta i bilateral amb les associacions i ciutadania que pose les bases de les nostres noves festes.

Assemblea Local de la CUP Alcanar – les Cases

Maig del 2022