L’estat de la Moleta

Des de la CUP Alcanar - les Cases vam publicar, el passat 4 d’agost, un comunicat on denunciàvem l’estat d’abandó en què es trobava la Moleta. Llavors, feia gairebé 6 mesos que la caseta d’informació havia sofert uns actes vandàlics que la van destrossar i en plena temporada turística el seu estat era d’absoluta destrucció.

Aquests dies, des de l’ajuntament es feliciten per haver arreglat la caseta, mig any després de les destrosses que va sofrir i acabada la temporada d’estiu. Entretant han passat possiblement centenars de visitants, tant de fora com locals, i han hagut de presenciar com una de les icones patrimonials del municipi es trobava en aquell estat tan lamentable. Aquests dies també, des de l’ajuntament es feliciten per haver realitzat el procés de forma ràpida (no sabem si es ironia tenint en compte els mesos passats) i mitjançant una mediació amb les famílies dels causants de les destrosses. Ens sembla perfecte que s’explore una eina com la mediació en la resolució de conflictes entre administració i ciutadans, dit això l’actuació de l’administració municipal ha deixat molt que desitjar en aquest cas i tal com exposem a continuació:

• Primer, lamenten que no hi haja hagut cap tipus de comunicació per part del govern municipal sobre si s’estava treballant en la reparació  quines solucions es volien dur a terme. Entenem que un procés de mediació es pot beneficiar de la discreció, però no costava res col·locar qualsevol cartell a títol informatiu per als visitants per evitar la sensació de deixadesa absoluta que s’ha demostrat.
  • Segon, i vinculat al punt anterior, a la manca d’informació i explicacions, s’hi ha sumat la manca de qualsevol tipus de tasca de prevenció fins després del nostre comunicat. L’entorn de la caseta d’informació ha estat ple de vidres i sense cap tipus de tancament o acotament durant mesos amb el perill que això ha suposat.
  • Tercer, vist que hi havia actuacions d’urgència que calia realitzar i sabent que l’ajuntament disposa d’una pòlissa d’assegurança per a la Moleta, no entenem perquè no s’ha fet res fins després del nostre comunicat.
  • Quart, la caseta d’informació no és l’únic aspecte millorable al jaciment que gairebé sempre es troba ple de brutícia i males herbes, en condicions poc agradables per a les visites.
  • Cinquè, també posem sobre la taula la necessitat de valorar l’ubicació d’aquesta caseta de guia, ja que, a baix, a l’entrada del jaciment, es facilitaria la tasca dels guies en la rebuda dels visitants i s’inclouria, amb facilitat, l’exposició de la caseta de Tibast.

Lamentablement, aquest cas no és l’únic d’abandó del patrimoni. Els exemples no s’acaben passejant pel nucli antic del poble on la degradació de cases centenàries avança sense cap actuació municipal per tal de corregir-ho i amb la Casa del Marqués com a exemple més visible. Patrimoni històric que sembla que no importa i que no interessa fins que algú ho denúncia.

Assemblea Local CUP Alcanar – les Cases

Octubre de 2023