Propostes per al Pla Local de Joventut 2020-2023

Des de l’assemblea local de la CUP Alcanar - les Cases defensem un jovent amb veu pròpia en tots aquells àmbits del seu dia a dia.

Considerem que el jovent no és un element aliè a la societat que s’ha de tractar per separat exclusivament. Igual com, per aconseguir un canvi real, és necessària una visió ecofeminista amb perspectiva LGTBIQ+ en totes les decisions i programes que es desenvolupen en un Ajuntament, s’ha de fer el mateix amb joventut. Evidentment, s’han de desenvolupar línies de treball específiques en algunes temàtiques, però la clau ha de ser fer-los partícips de tot i donar-los eines transversals per l’autogestió i l’autoempoderament fugint del paternalisme i la condescendència. Per tant, pensem que s’han de visibilitzar i incloure les necessitats de les nostres jòvens a les polítiques sobre treball, habitatge, dinamització socioeconòmica, cultura, esports, educació, i no només en aspectes “estrictament juvenils”.

A més, pensem que s’ha d’incidir en el problema de base, per a natros la manca d’oportunitats socioeconòmiques i formatives al nostre territori, que porta al nostre jovent a anar-se’n del poble (amb voluntat o no) i engrandir la diàspora juvenil que ja fa dècades que viuen les Terres de l’Ebre, el Sénia i moltes altres zones rurals properes com els Ports o la Terra Alta. Per tant, hem d’incidir en la política supramunicipal, tant a nivell de Consell Comarcal com de Generalitat, per transformar el nostre territori de forma global i dotar-nos d’eines per lluitar contra les polítiques urbanocentrístes i desarrelades de la ruralitat.

Educació:

• Afegir mobiliari i ampliar l’horari de les biblioteques durant els períodes d’avaluació i complementar-ho amb l’obertura de la sala polivalent de l’edifici de Serveis Agraris.
  • Programar, amb la participació del jovent, de rutes guiades a espais del nostre territori per tal de conèixer i recuperar la nostra memòria històrica.
  • Reduir les tarifes del transport públic i la seva gratuïtat per a joves en situació de vulnerabilitat econòmica per garantir el dret a la mobilitat i al desplaçament.
  • Gratuïtat del transport escolar per a l’alumnat de les Cases i Alcanar Platja que cursen ESO, Batxillerat i FP a l’Institut Sòl de Riu
  • Implementar les “Jornades un poble pagès” a Alcanar i les “Jornades un poble pesquer” a les Cases, a través de les quals es faci un recorregut a la vida i oficis que ens envolten (passat, present i futur) i acostar-los al jovent.
  • Instar al Departament d’Eduació a instaurar Formació professional al nostre poble especialitzada i centrada en l’agricultura del cítric i del planter
  • Aportar ajudes directes als i les estudiants que vulguen desenvolupar estudis relacionats amb la pesca per reforçar esta professió al nostre poble

Cultura:

• Amb la col·laboració dels centres educatius del municipi crear la “Setmana del llibre juvenil d’Alcanar i les Cases” amb exposicions, cicles de lectura, tallers d’escriptura,...
  •  Promoure espais informals de creació i expressió artística per a infants i joves amb suport logístic, econòmic i formatiu.
  • Cedir espais adaptats per a l’assaig de grups de música.
  • Oferir espais i programació estable de tallers o cursos perquè les persones puguin crear i formar-se en els diferents àmbits de la creació artística i cultural (teatre, escriptura, ganxet, ceràmica, cultura popular, hip-hop, etc.).
  •  Promocionar les artistes juvenils locals i del territori en la programació cultural i lúdico-festiva del nostre poble per valoritzar l'expressió artística

Treball:

• Crear una “Borsa de treball juvenil” que permeti donar sortida laboral a través de les empreses privades o la contractació pública.
  • Impulsar un camp de treball juvenil internacional a l’Alberg de les Cases.
  • Iniciar una campanya per valoritzar els productes locals amb una perspectiva juvenil. Crear una línia d’ajuts per a joves que inicien projectes per al cultiu, venda i distribució dels nostres productes.

Habitatge:

• Crear una “Borsa municipal d’habitatge”
  • Introduir bonificacions fiscals per al jovent, com poden ser la reducció de l’IBI i els impostos en matèria d’obres en habitatges.

Autogestió:

• Facilitar i cedir part de la gestió dels equipaments públics al jovent associat o organitzat
  • Programar una oferta d’oci popular i participativa que no es base en un model desarrelat, consumista, drogodependent, individualista i masclista.
  • Destinar una secció del butlletí “Viure Alcanar” al jovent i que sigui gestionat per ells mateixos.
  • Instal·lar a l’oficina delegada de l’Ajuntament a les Cases un punt d’atenció juvenil.
  • Cedir espai i temps a la programació de les nostres festes perquè els jòvens organitzen actes culturals i lúdico-festius.

Esports:

• Que puguin fer ús de les instal·lacions esportives dels centres educatius del municipi per tal de fomentar l’activitat física i l’esport.
  • Incorporar noves instal·lacions esportives com un “boulder”, una pista multiesportiva, un circuit d’orientació fix i carrils bici.
  • Fomentar la pràctica d’esports mixtes, esports minoritaris, revaloritzar els equips femenins i realitzar jornades d’esports i famílies.

Incorporar la perspectiva de gènere, atenció a la diversitat, LGTBI, interseccionalitat, i la coeducació en aquells espais i activitats per al jovent.