Sense pagesia, no hi ha futur

El sector primari és el motor del nostre país. A Alcanar, la pagesia canareva és qui sosté l'economia local.

En les darreres setmanes, veiem com els pagesos, juntament amb els altres treballadors del sector primari surten al carrer a tallar carreteres i reivindicar que "Sense la pagesia no hi ha futur" i és que el sector agrari es troba immers en una crisi persistent, exacerbada per factors com la sequera i l'increment dels preus, situant-se en un punt crític. Les dificultats emanen del sistema econòmic capitalista, on les grans cadenes de distribució i empreses agroindustrials exerceixen pressió per reduir els preus de compra, fins i tot per sota del cost de producció. Això, sumat a les importacions de productes amb normatives menys estrictes, desavantatja la producció local, contribuint a la desaparició de petites i mitjanes explotacions, amb conseqüències com l'augment dels impactes ambientals i el despoblament rural. A això també cal sumar-hi una tendència que s'accentua any rere any i és l'envelliment de la gent que es dedica a la pagesia.

Per enfrontar-se a esta crisi, és vital impulsar mesures per promoure un model agroalimentari centrat en la sobirania alimentària, concentrant beneficis en la pagesia i el consumidor, en lloc de les grans corporacions agroindustrials. Tot i això, l'absència de voluntat política per part dels governs per revertir esta situació posa en relleu la necessitat urgent d'adoptar mesures que simplifiquen la càrrega burocràtica i garantisquen el pagament de les ajudes per assegurar la sostenibilitat i el futur del sector agrari.

El passat febrer del 2024, la CUP va presentar una moció al plenari municipal que va ser aprovada per unanimitat. Sent conscients que moltes de les problemàtiques del sector van més enllà de les competències municipals, sí que pensem que des del municipi no se n'ha fet suficient en els darrers anys per cuidar i escoltar este sector tan vital. La nostra moció també anava encaminada a apropar el consumidor al producte i a apostar per un producte de proximitat, que és l'esglaó més baix però un dels més importants per tal de revertir la situació. Algunes de les mesures que vam proposar van ser: (i) La reactivació del Consell agrari municipal, la seua actualització i la consolidació de reunions periòdiques als Serveis agraris, proporcionant un suport administratiu per agilitzar tràmits. (ii) La revisió del reglament del Mercat municipal d'Alcanar, per adaptar-lo a la realitat actual i permetre aproximar el producte de proximitat a la ciutadania (iii) el desplegament d'una campanya de sensibilització en vers al producte de proximitat, o (iv) la creació d'un banc de terres amb finques abandonades.

Finalment, voldríem enviar molt de suport i un agraïment profund a tots els pagesos del nostre poble que cuiden la terra i ens sostenen la vida.